Dysortografia

W zaburzeniach wpływających na naukę i pracę wskazuje się często dysleksję, dysgrafię i dysortografię. Pojęcia te, chociaż brzmią bardzo podobnie, różnią się przede wszystkim objawami. Dysortografia, jak sama nazwa wskazuje, wyraża się poprzez problemy w pisaniu, jednak w odróżnieniu od dysgrafii problem nie zawsze dotyczy niewyraźnego zapisu, a raczej poprawności ortograficznej zapisywanych wyrazów. Jako że wszystkie trzy zaburzenia mogą występować razem i w różnych połączeniach, czasami ciężko zdiagnozować jedno, konkretne z nich, lecz skutki niepodejmowania działań w każdym z trzech przypadków mogą poważnie wpłynąć na przyszłość.

Dysortografia u dzieci

W szkole niestwierdzona dysortografia z całą pewnością będzie widoczna w ocenach z przedmiotów humanistycznych. Nauczyciele bez zaświadczenia z wyraźną diagnozą dysortografii muszą stosować tę samą skalę oceniania, jak w przypadku pozostałych dzieci. Zaniżone oceny, a nawet problem z przejściem do następnej klasy spowodowany niskimi ocenami z języka polskiego, języków obcych czy historii rzutuje na średnią podliczaną na koniec roku. Niesłusznie sprawia to uczniowi problemy z pozytywnym ukończeniem roku szkolnego. Właśnie dlatego tak ważna jest wczesna diagnoza. Razem z diagnozą należy wdrożyć odpowiednie leczenie i ćwiczenia, które poprawią problem z dysortografią i ułatwią opanowanie najbardziej uciążliwych problemów z pisownią, pozwalając na swobodną naukę w tym samym trybie, co reszta klasy. Takimi ćwiczeniami i niezbędnym wsparciem może być nauka szybkiego czytania, uczenia się i zapamiętywania. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pozwalają na efektywne doszkalanie swoich umiejętności w zakresie uczenia się, takich jak: czytanie, pisanie, zapamiętywanie, koncentracja i wiele innych. Kurs z treningiem pamięci pozwoli utrwalić pisownię i łatwiej zapamiętać zapisy wyrazów minimalizując najczęstsze objawy dysortografii.

Nauka szybkiego czytania, uczenia się i zapamiętywania, a dysortografia u dorosłych.

Dysortografia u dorosłych to najczęściej efekt braku diagnozy i ćwiczeń w wieku młodzieńczym. Podobnie jak dzieci w szkole, osoby dorosłe borykają się z trudnościami w życiu zawodowym, na studiach, kursach oraz w codziennych czynnościach. Kursy przygotowane dla osób dorosłych, takie jak kurs szybkiego czytania ze zrozumieniem, uczenia się i koncentracji to doskonała sposobność na nadrobienie straconego czasu i poprawienie swoich umiejętności w zakresie prawidłowego zapisu tekstu. Nasz umysł ma ogromne możliwości. Odpowiednio dopasowany trening, ćwiczenia i motywacja do zmian może pomóc czuć się komfortowo w codziennych czynnościach i wspomoże rozwój osobisty.